KOMPAS Terapeutyczny Punkt Przedszkolny pracuje przede wszystkim w oparciu o zasady i
standardy Stosowanej Analizy Zachowania.
1) Podstawową metodą naszej pracy jest terapia behawioralna i poznawczo – behawioralna, wywodząca się z ogólnych praw uczenia się.
Dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu posiadają, tak samo jak inni ludzie, zdolności uczenia się, ale często wymagają do tego specjalnie zaaranżowanych warunków. W naszej placówce, w ramach działań proaktywnych, dbamy o funkcjonalne dopasowanie otoczenia środowiskowego i systemu nauki do indywidualnych potrzeb naszych podopiecznych.
- Rozwijanie zachowań
deficytowych
- Redukowanie zachowań
niepożądanych
- Generalizowanie i utrzymanie
efektów terapii
Zadaniem naszych terapeutów jest
kształtowanie u dziecka jak największej liczby zachowań adaptacyjnych, które
rozwiną jego niezależność i umożliwią mu efektywne funkcjonowanie w środowisku.
2) Metoda Aktywności Knillów
Program, którego podstawowym założeniem jest przekonanie, iż najważniejszym kanałem sensorycznym jest skóra. Dotyk to pierwsze wrażenie zmysłowe, którego doznajemy, a od wrażliwości dotykowej zależy umiejętność komunikacji z otoczeniem. Dlatego w swoich Programach Aktywności autorzy metody skojarzyli ze sobą ruch i dotyk ze specjalnie skomponowaną muzyką. Wykonując przy muzyce określone ćwiczenia dziecko uczy się rozpoznawać odczucia własnego ciała i stopniowo otwiera się na doznania dotykowe z otoczenia.
3) Metoda Dobrego Startu
Metoda ma na celu jednoczesne rozwijanie funkcji wzrokowych, słuchowych, językowych i motorycznych, jak również kształtowanie lateralizacji oraz orientacji w schemacie ciała i przestrzeni. Ponadto metoda ta kształci zdolność rozumienia i posługiwania się symbolami abstrakcyjnymi, ułatwia nawiązywanie kontaktów społecznych i uczy współdziałania, co jest szczególnie istotne w przypadku dzieci z trudnościami w przystosowaniu społecznym.
4) Metoda F. Affolter
Jest to metoda nauczania osób z organicznymi zaburzeniami spostrzegania i komunikacji, niezdolnych do zaplanowania i wykonania czynności złożonych, nawet tych, które wydają się łatwe i proste.
5) Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
Program ten wykorzystuje ruch oraz wzajemne relacje fizyczne, emocjonalne i społeczne we wspomaganiu rozwoju dziecka i terapii zaburzeń. Proponowane ćwiczenia wywodzą się z naturalnej dla wszystkich ludzi potrzeby jaką jest ruch. W ramach naszych zajęć staramy się wykorzystywać tę metodę, aby rozwijać u uczniów takie umiejętności jak:
- Wchodzenie w interakcje z innymi uczestnikami
zajęć, zamienianie się rolami, nauka liczenia się z potrzebami innych osób
- Koncentracja
uwagi na zadaniu
- Nawiązywanie
i utrzymywanie kontaktu wzrokowego
- Redukcja
napięć i ekspresja emocji
- Naśladowanie
- Inicjowanie
zadań
- Doskonalenie
koordynacji ruchowej
- Rozwój
mowy i rozumienia mowy oraz komunikacji niewerbalnej
- Poznawanie
własnego ciała i rozwijanie bezpieczeństwa płynącego z umiejętności panowania
nad nim
- Rozwijanie znajomości przestrzeni wielowymiarowej, rozwój i budowanie poczucia bezpieczeństwa, gotowość do zmiany schematów
6) Metoda „Porannego kręgu”
Stymulacja polisensoryczna obejmująca takie zmysły jak: wzrok, słuch, dotyk, węch i smak. „Poranny krąg” zalicza się do grupy tzw. metod wielozmysłowych.
7) TUS – trening umiejętności społecznych
Celem treningu jest nauka odpowiedniego reagowania na emocje własne i innych ludzi, przeżycie i nauczenie się kontrolowanych sposobów odreagowania napięcia emocjonalnego i fizycznego, rozwijanie umiejętności komunikacji oraz umiejętności współpracy w grupie. Trening pozwala dziecku na przeżywanie pozytywnych doświadczeń w grupie rówieśniczej.
W porozumieniu z rodzicami w naszym przedszkolu uruchomione zostaną odpłatne zajęcia dodatkowe, przy czym uczestnictwo dziecka w danych zajęciach musi być uzgodnione z terapeutą prowadzącym i jest uzależnione od poziomu funkcjonowania ucznia.
Nasze propozycje zajęć dodatkowych:
- Zajęcia metodą Ruchu
Rozwijającego W. Sherborne
- Sensoplastyka
- Arteterapia
- Muzykoterapia
- Logorytmika
- Terapia ręki
- Basen
- Hipoterapia
Dla naszych podopiecznych planujemy organizację wycieczek fakultatywnych, m.in.: do warszawskiego ZOO, na wystawy i spektakle dedykowane dla dzieci ze spektrum autyzmu, do kina.